Nyheter / Inspiration, Kampanjer

Bokus sprider doften av nybakat över Hötorget från Clear Channels adshel

31/10-22
Bokus gick all in vid lanseringen av Camilla Hamids senaste bok i oktober. Förutom stor spridning över hela Sverige, valde varumärket extra synlighet i centrala Stockholm, där de använde ett sällsynt men enkelt grepp för att skapa uppmärksamhet.

De kreativa möjligheterna med utomhusreklam är en viktig anledning till att utomhusreklam är effektfull och dröjer sig kvar i människors medvetande. Med kunskap om detta utformade Bokus sin kampanj i nära samarbete med Create-avdelningen i Clear Channel. Marknadschef på Bokus, Henrik Graan, berättar om tankarna i förkant av kampanjen:
– Vi gjorde ett större nedslag med klassiska och digitala adshel i hela landet där vi bland annat marknadsförde Camilla Hamdis nya bakbok. Som en extra aktivering ville vi göra något som kunde skapa extra uppmärksamhet.

I tillägg till nationell synlighet, valde Bokus att foliera en digital adshel på Hötorget och bygga en kreativ ram med utstick. På skärmen visades Bokus budskap 100% av tiden. Pricken över I-et var en maxning av en busshållplats bredvid. En adshel på bussväderskydd på Kungsgatan vid Hötorget installerades med specialeffekten doft.

– Just Hötorget är en bra plats för att nå många och en bred målgrupp, förklarar Henrik Graan.

En aktivitet likt denna gör att människor väljer att stanna upp och låter sig beröras. Den tillför något extra, förutom en vacker installation är det ju en upplevelse med doftande reklam.

Henrik Graan, marknadschef på Bokus
henrik-graan-marknadschef-bokus.jpg

Under hela kampanjperioden spred adshelen inte bara information om Camilla Hamids nya bakbok, men också en härlig doft av nybakat.

Väckte nyfikenhet

Bokus gick brett ut med kampanjen, till en stor målgrupp. Kampanjen appellerade tydligt till publikens nyfikenhet.

Vi är väldigt nöjda med detta genomslag och bara när jag stod och tittade på håll i några minuter var det alltid någon som stannade upp, tog kort och pekade. Det var nog många som försökte förstå var ifrån doften kom och hur det gick till.

Henrik Graan, marknadschef på Bokus

Kanske appellerade kampanjen lite extra till unga, som både gillar, uppmärksammar och agerar på utomhusreklam i hög utsträckning.

Kampanjen fick mycket uppmärksamhet, både genom de hundratals platser där kampanjen visades, och genom sociala medier. Henrik Graan tyckte det var extra välkommet att Camilla Hamid gillade kampanjen.
– Jag tror att jag kan säga att Camilla också är nöjd. Titta bara på videon hon delade på Instagram.

bokus-create-hotorget-v43-2022-15-scaled.jpg

Kontakt

Vill du veta mer om hur du kan öka kännedomen för ditt varumärke genom kreativa kampanjer? Ta kontakt, så hjälper vi dig.

Anna Trötschel

Key Account Manager

Maria Borelius

Head of Create & Engage