Åhlens jultåg
Nyheter / Inspiration, Kampanjer

Åhléns firade in julen med stor utomhuskampanj

23/12-21
Måndagen efter första advent firade Åhléns in julen med nationalla utomhuskampanjen "Vi släpper loss julen".

I Stockholm valde varuhuset ett exceptionellt uttryck i kollektivtrafiken. Ett tunnelbanetåg helfolierades med julens traditionsenliga färger och Åhléns logga. Det tydliga budskapet rullade ut på gröna linjen i början av adventstiden och skapade impact över hela staden.

Det var tydligt för resenärerna att man klev in i en alldeles särskild tunnelbana. Inne i vagnarna möttes man av våra format i specialversioner med tillagda effekter som ljus och girlander. Under resans gång kunde resenärerna blicka ut över ett vinterstockholm genom folierade fönster, som bidrog till att sätta scenen för advent och jul.

Anna Wilde, Ansvarig Campaign & Content life events i Åhléns, förklarar varför bolaget valde att arbeta med Clear Channel:

-Vi tyckte att foliering av T-banevagnen blir ytterligare ett sätt att verkligen etablera Åhléns som juldestination nummer ett. Ett jultåg som andas Åhléns julkampanj kändes som ett bra sätt att komplettera den digitala utomhuskampanjen för julkalendern. Den gröna linjen är dessutom en linje som kopplar ihop våra största och viktigaste varuhus i Stockholm.

Wilde berättar även att det var viktigt med hög synlighet i just december månad, och berättar nöjd att kampanjen tagits gott emot, först och främst hos kunderna, men även också internt.

Vi har fått många positiva reaktioner både från kunder och anställda. Kampanjen skapar en intern stolthet hos våra medarbetare. Hittills går julkampanjen och julkalendern riktigt bra.

Anna Wilde, Ansvarig Campaign & Content life events, Åhléns

Förutom annonsering på Clear Channels ytor, valde Åhléns att synliggöra kampanjen i egna kanaler så som hemsidan och Facebook. Wilde berättar om kombinationen:

Utomhusreklam är en viktig byggsten i att skapa räckvidd och påminna om Åhléns som destination för presenter och våra kategorier mode, skönhet, hem och barn.

ahlens-ab3-v48-2021-play-spectacular-ed-scaled.jpg

Kontakt

Är du nyfiken på vad du skulle kunna göra med ditt varumärke? Läs mer här eller kontakta:

Maria Borelius

Head of Create & Engage

Victoria Sandberg

Major Client Manager