1920x1080.jpg
Nyheter / Insikter

65 procent av unga agerar när de ser utomhusreklam.

2020-06-01
Unga spenderar mycket tid utomhus och de både agerar samt uppmärksammar utomhuskampanjer i än högre utsträckning än befolkningen i stort. Det visar insiktsundersökningen OCS Sweden.

Många annonsörer kämpar med hur de ska nå unga, särskilt när flera traditionella räckviddsmedier minskar inom målgruppen. I våra kampanjmätningar har vi sedan länge sett att utomhusmediet är en kanal som, när den används på rätt sätt, både tilltalar och aktiverar unga. Något som också bekräftas av Out-of-home Consumer Survey Sweden, säger Anna Smidemark, försäljningsdirektör på Clear Channel Sverige.

Out-of-home Consumer Survey Sweden visar exempelvis att unga mellan 18–29 år upplever att de normalt vis spenderar lika mycket tid utomhus som i sina telefoner, femton timmar vardera i veckan, medan de tittar på tv sex timmar i veckan. Den visar också att unga tenderar att uppmärksamma utomhusreklam i högre utsträckning än befolkningen i stort (73 procent jämfört med 69 procent).

En annan insikt är att unga uppskattar när reklam är dynamisk – 71 procent uppskattar att mötas av budskap som anpassas i realtids utifrån olika variabler, som plats, väder eller tid på dagen. Dynamiska kampanjer gör att varumärken upplevs mer relevanta, innovativa och moderna.

65 procent av unga säger sig också ha agerat på något sätt efter att ha sett utomhusreklam den senaste veckan, exempelvis genom att besöka varumärkets hemsida, agera på ett erbjudande eller interagera med en utomhusskärm. Hela 22 procent har köpt något online eller i butik (jämfört med 18 procent bland befolkningen i stort).

Oavsett om en annonsör vill stärka sitt varumärke eller driva action bland unga finns många spännande insikter att hämta, som ger värdefull förståelse för ungas drivkrafter i relation till utomhusreklam. Vi ser fram emot att hjälpa våra kunder att bli mer relevanta hos den unga målgruppen, avslutar Anna Smidemark.

Kontakt

Anna Wiksten

Chief Marketing Officer

Om undersökningen

Hur beter sig, känner och tänker svenska folket när de vistas i utomhusmiljö och vad får det för betydelse för hur vi tar emot och agerar på utomhusreklam? Det behandlas i insiktsundersökningen Out-of-home Consumer Survey Sweden (OCS), som genomfördes i augusti 2019 och baseras på svar från 2 500 respondenter i Sverige, mellan 18–75 år, varav 510 unga mellan 18–29 år. Undersökningen har tidigare genomförts av Dentsu i andra länder men 2019 är första gången den genomförs i Sverige.