locals-sommar-scaled.jpg

Hårt drabbade småföretagare fick synas stort genom lokal stammisguide under pandemin

Under covid-19 har småföretagare drabbats hårt av färre kunder och minskad försäljning – något som har skapat ett stort engagemang hos stamkunder. För att bidra till ett fortsatt levande stadsliv och erbjuda en större plattform för stamkunder att nå ut, initierade vi en utomhusguide helt baserad på kundrekommendationer i några av Sveriges största städer.

När pandemin tog sitt grepp om Sverige märktes snabbt en önskan att som stamkund stödja blomaffären runt hörnet, bageriet på gatan eller sin kiropraktor, genom att uppmana sitt nätverk att besöka verksamheten, hämta take away eller köpa presentkort.

Genom utomhusguiden Stockholm Locals och Malmö Locals erbjöd vi under 2020 och 2021 en plattform för stockholmare och malmöbor att tipsa andra om sina personliga lokala favoriter.

Via Clear Channels digitala skyltar uppmanades de främsta experterna – invånarna själva – att sms:a in sina tips, som därefter visades på skyltarna utifrån geografisk placering och platsbaserade budskap i Malmö, Solna, Sundbyberg och uppdelat på olika stadsdelar i Stockholm. Tipsen bidrog till att mindre verksamheter som förtjänar stor uppmärksamhet fick en möjlighet att synas.

Utomhusguiden aktiverades även i Oslo under 2021. Läs mer om det här.