nedrakning.jpg

Benjamin Ingrosso x Clear Channel

Utomhusreklam är ett oslagbart medium för att nå brett och bygga varumärke på sikt. Det är också en stark kanal för att driva sök och faktisk konvertering – inte minst bland unga. I samarbete med Benjamin Ingrosso skapades en unik utomhuskampanj för att trigga digitala beteenden och boosta hans nya låtsläpp.

Den digitala utomhuskampanjen bestod av tre delar: den första syftade till att skapa uppmärksamhet och driva trafik till ett signeringsformulär. Den andra delen syftade till att driva trafik till den exklusiva spelningen av låtens liveversionen. I den tredje delen syftade kampanjen till att driva trafik till andra kanaler såsom Spotify.

Vi ville lägga tyngden av kampanjen i de digitala formaten för att kunna jobba med dynamiska och relevanta budskap, samt ett rörligt bildspråk med interaktiva inslag för att kunna fånga uppmärksamheten hos förbipasserande. Samtidigt som de digitala formaten är viktiga så vet vi att det finns en otrolig styrka i transitformat för att driva call-to-actions, inte minst bland unga. Därför förstärkte vi kampanjen i Stockholm med klassiska format i transitmiljö, säger Anna Smidemark, Sales Director på Clear Channel Sverige.

Live-versionen av låten släpptes den 17 maj klockan 17.00, exklusivt via utomhusskyltar där en QR-kod/URL ledde fram till låten på Clear Channels hemsida. Under låtsläppet visades också kampanjen 100% på våra spektakulära reklamskylt vid Medborgarplatsen och Avenyn (Play Spectacular) för extra impact.

Förutom möjligheten att engagera unga målgrupper så är den här kampanjen ett fint bevis på utomhusreklamens styrka att driva digital aktivering, här genom vår digitala plattform. Att vi, som enda utomshusaktör, kan erbjuda en rörlig räckvidd i Sveriges 20 största städer var det som la grunden för hela den här aktiviteten. Förutom att kampanjen aktiverade 50 000 personer så tog den också för sig stort och byggde upp ett enormt buzz inför det slutliga låtsläppet, fortsätter Anna Smidemark.

Information om kampanjen

Format: Play Adshel National, Play Spectacular, Wall panel+ och Wall panel.
Kampanjperiod: 10/5 – 23/5 2021


Resultat

Interaktioner med kampanjen totalt: 51 000
Unika besökare på webb: +1 737% jämfört med två vanliga veckor
Sidvisningar på webb: +1 034% jämfört med två vanliga veckor

2.jpg

Vill du veta mer om kampanjen i sin helhet, kontakta oss så berättar vi gärna mer.